اقامت در خانه یا دهکده بازنشستگی؛ راهنمایی برای تصمیم گیری بازنشستگان

  • توسط
  • دیدگاه غیر فعال شده است
اقامت در خانه یا دهکده بازنشستگی؛ راهنمایی برای تصمیم گیری بازنشستگان

دوران بازنشستگی

معرفی دهکده بازنشستگی

انتخاب محل مناسب برای ادامه زندگی در دوران بازنشستگی تاثیر مهمی بر سلامتی و طول عمر فرد دارد. بنابراین برای تصمیم‌گیری بهتر و انتخاب آگاهانه در این خصوص، سوالات زیر را مطرح می‌کنیم.

تصمیم گیری درباره انتخاب محل زندگی در دوران بازنشستگی

پرسش‌هایی که فرد بایستی پیش از انتخاب محل زندگی در دوران بازنشستگی در نظر داشته باشد:

  • آیا فرد بازنشسته تمایل دارد بیشتر وقت خود را به تنهایی بگذراند یا این‌که می‌خواهد بیشتر با اطرافیانش در ارتباط باشد و فعالیت‌های اجتماعی داشته باشد؟ ادامه زندگی در خانه در مقایسه با دهکده‌های بازنشستگی انزوای بیشتری را برای فرد به دنبال دارد. او باید ببیند کدام یک از این گزینه‌ها برایش مطلوب‌تر است.
  • آیا فرد بازنشسته دوست یا فردی از خانواده دارد که در مواقع اضطراری و در هر ساعتی از روز و شب به خانه اش دسترسی داشته باشد و به کمکش بیاید؟ دسترسی به کمک و مراقبت دیگران در دوران بازنشستگی اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • آیا امکانات موجود و چیدمان خانه برای ادامه زندگی فرد بازنشسته مناسب است یا این‌که بایستی اصلاحات لازم برای سهولت زندگی وی در خانه انجام گیرد؟ برای مثال برای راحتی بیشتر سالمندان، بایستی تغییرات لازم در حمام و سرویس بهداشتی انجام شود؛ ورودی به منزل بدون پله باشد؛ نور و چراغ‌های اتاق‌ها بهبود یابد و راهروها به اندازه کافی پهن باشد. انجام این تغییرات ممکن است پرهزینه باشد. آیا فرد بازنشسته از پس این هزینه‌ها برمی‌آید؟
  • آیا فرد بازنشسته برای جابجایی و رفت و آمد به بیرون، مشکل خاصی ندارد؟ سختی در رفت و آمد پیامدهایی چون انزوا و دشوار شدن معاینات پزشکی و تهیه مواد غذایی را به دنبال دارد.
  • آیا بودجه و درآمد فرد بازنشسته این اجازه را می‌دهد که در صورت لزوم بتواند پرستار شبانه روزی داشته باشد؟ با این‌که بیشتر سالمندان معتقدند که نیازی به مراقبت‌های طولانی مدت ندارند، تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 70 درصد از افراد در مقاطعی از زندگی خود به مراقبت نیاز دارند. با توجه به هزینه بالای استخدام پرستار در خانه، بایستی این موضوع مهم را در نظر داشت.

تصمیم گیری درباره انتقال به دهکده‌های بازنشستگی

پرسش‌هایی که فرد بازنشسته بایستی پیش از تصمیم‌گیری درباره انتقال به دهکده‌های بازنشستگی مدنظر قرار دهد:

  • آیا فرد بازنشسته ترجیح می‌دهد در مواقع لزوم، به کمک دیگران دسترسی داشته باشد؟ دهکده‌های بازنشستگی در عین حفظ استقلال فرد، به امنیت وی نیز توجه دارند.
  • آیا فرد بازنشسته ترجیح می‌دهد که دیگر نگران موارد تعمیرات و نگهداری منزل خود نباشد؟ رفع مسئولیت‌های مربوط به امور خانه ممکن است برای خیلی از افراد مطلوب باشد. این امکان در دهکده‌های بازنشستگی فراهم گردیده است.
  • آیا فرزندان و نزدیکان فرد سالمند امکان هماهنگ کردن کارهای مربوط به استخدام، نظارت، زمان‌بندی و استقرار پرستار را در منزل وی دارند؟ در دهکده‌های بازنشستگی، در کنار حفظ سبک زندگی مستقل، امکان پرستاری و مراقبت از فرد به صورت مستمر وجود دارد.
  • آیا فرد بازنشسته هنوز هم ورزش می‌کند؟ در دهکده‌های بازنشستگی فرد می‌تواند هر روز در سالن مخصوص، به ورزش‌ها و نرمش‌های بدنی و ذهنی بپردازد.
  • آیا فرد سالمند در خانه و محله خود احساس امنیت می‌کند؟ آیا خانواده و دوستانش در خصوص امنیت وی اطمینان خاطر دارند؟ ماموران انتظامات تمامی ساکنان دهکده‌های بازنشستگی را به اسم می‌شناسند و به صورت 24 ساعته امنیت را برقرار می‌کنند. در تعطیلات و مواقعی که ساکنان در سوئیت خود حضور ندارند آن‌ها از محل نگهداری می‌کنند.
  • آیا فرد بازنشسته برای رفتن به بیرون از خانه و قرارهای ملاقات، به وسایل حمل و نقل عمومی احتیاج دارد؟ بیشتر دهکده‌های بازنشستگی امکانات حمل و نقل را به صورت منظم و برنامه‌ریزی شده و یا در مواقع لزوم و درخواست، فراهم می‌کنند.
  • آیا فرد سالمند نگران مدیریت مصرف داروها و رسیدگی به درمان خود است؟ با توجه به این‌که در دهکده‌های بازنشستگی، کارکنان کارآزموده به صورت حرفه‌ای مصرف داروهای افراد را مدیریت می‌کنند، نگرانی از این بابت وجود ندارد.

دوران بازنشستگی

دوران بازنشستگی

دوران بازنشستگی

دوران بازنشستگی

دوران بازنشستگی

دوران بازنشستگی