سبک زندگی سالم سالمندی

سبک زندگی سالم سالمندی

حتما می دانید که با افزایش سن تقریبا همه بخش‌های بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند و تغییرات جسمی و روانی بسیاری در ما اتفاق می افتد. افراد در دروان سالمندی معمولا با مشکلاتی از قبیل کاهش اشتها، کاهش حس چشایی و بویایی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، پوکی و نرمی استخوان، ضعف بینایی و شنوایی، ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز، آب ‌مروارید، بیماری‌های قلبی، پارکینسون، آلزایمر، زوال عقل و سرطان مواجه می شوند.

چرا پیروی از سبک زندگی سالم در دوره سالمندی ضروری است؟

بسیاری از مشکلات فوق به دلیل نداشتن سبک زندگی سالم در دوران قبل سالمندی ایجاد می شوند ولی اگر افراد در دوران سالمندی سبک زندگی سالمی را دنبال نکنند، احتمال بروز مشکلات فوق بیشتر می شود یا در صورت ابتلا فرد به آنها، تشدید می شوند. با پیروی از یک سبک زندگی سالم می‌توان جلوی بسیاری بیماریها و ناتوانی ها را در دوران سالمندی گرفت. دنبال کردن سبک زندگی سالم سرعت و شدت پیری را کاهش می‌دهد.

جالب است بدانید که یک تیم پژوهشی داده‌های جمع‌آوری شده در طول ۲۵ سال را بررسی کردند. شرکت‌کنندگان افراد ۶۵ ساله یا بالاتر بودند و در زمان شروع مطالعه نه در بیمارستان بستری شده بودند و نه به ویلچر وابسته بودند. یافته های این پژوهش نشان داد کسانی که سبک زندگی سالمی را داشتند، در مقایسه با همتایان ناسالم خود، عمر طولانی‌تری داشتند و همچنین میران کمتری از ناتوانی را تجربه کردند.

ورزش در دوران سالمندی

ورزش منظم و تحرک کافی در میان‌سالی باعث کاهش 50 درصدی احتمال ابتلا به مشکلات حافظه و زوال عقل در سنین بالاتر می‌شود. سالمندانی که ورزش می کنند دارای سطح آمادگی خوب، تصمیم گیری بهتر، تفکر انتقادی و مهارت های برنامه ریزی دقیق تری نسبت به همسالان خود هستند.

یک پژوهش که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد که سالمندان با حداقل ۱۵۰ دقیقه پیاده روی یا سایر ورزش های هوازی در هفته، تمرین های قدرتی ۲ تا ۳ بار در هفته و تمرین کشش و تعادل در هر روز می توانند به دستاوردها و نتایج خوبی برسند.

چک‌آپ و ارزیابی منظم وضعیت سلامت

با توجه به امکانات خوبی که برای ارزیابی وضعیت سلامتی در دسترس است فرد سالمند به‌راحتی قادر به کنترل و ارزیابی وضعیت سلامتی خود خواهد بود. به‌عنوان مثال ردیاب قدم شمار در گوشی هوشمند یا استفاده از ابزارهایی مانند دستگاه فشار خون و قند خون باعث می‌شود تا سالمند بتواند وضعیت سلامت خود را رصد کند. همچنین سالمندان باید سالیانه مورد چک آپ قرار بگیرند. آزمایش های تعیین قند خون، چربی خون، سطح کلسترول و غربالگری سرطان از این موارد هستند.

تقویت مغز

سالمندان می توانند مغز و ذهن خود را با انجام کارهای ذهنی مانند حل جدول، انجام بازی های فکری مانند شطرنج، ساخت پازل، یادگیری زبان های جدید و یا یادگیری یک مهارت جدید تقویت کنند.

مثبت اندیشی

در دوران سالمندی چالش های زیادی در زندگی افراد به وجود می آید. مانند از دست دادن دوستان و یا اعضای فامیل و خانواده. با وجود تمام این اتفاقات، برای داشتن یک روحیه قوی و زندگی سالم در دوران سالمندی بایستی مثبت اندیش و تاب آور بود.

گسترش ارتباطات اجتماعی

تنهایی و نداشتن ارتباط با دوستان، فامیل و خانواده، احتمال ابتلا به زوال عقل و افسردگی را افزایش می‌دهد. بنابراین، توصیه می‌شود در دوران سالمندی ساعاتی را با دوستان خود گذرانده و در صورت امکان در فعالیت‌های داوطلبانه جهت کمک به دیگران شرکت کنید. مطالعات نشان می‌دهد که هر چه فرد از روابط اجتماعی سالم‌تری برخوردار باشد عمر طولانی و سلامت بیشتری خواهد داشت.

داشتن خواب کافی در دوران سالمندی

با توجه به توصیه بنیاد ملی خواب آمریکا، افراد سالمند بین ۵۰ تا ۶۵ ساله باید بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز استراحت کنند و کسانی که بیش از ۶۵ سال سن دارند باید بین ۸ تا ۹ ساعت در شبانه روز بخوابند. اما داشتن خواب کامل در طول شب برای بسیاری از افراد سالمند یک چالش بزرگ است. با افزایش سن، میزان بیدار شدن ناگهانی افراد در طول شب بیشتر شده و خواب آن ها کیفیت لازم را نخواهد داشت. اغلب افراد سالمند دچار بیماری هایی مانند آپنه خواب، آرتریت، رفلاکس اسید معده، نارسایی و خفگی قلب می شوند که خواب شبانه را دشوار می سازد. ورزش و ترک الکل و سیگار به بهبود کیفیت خواب منجر می شود. اگر فرد سالمند کماکان با مشکل خواب مواجه بود باید تحت درمان های تخصصی قرار بگیرد.

تغذیه و رژیم غذایی سالم

دوران سالمندی با تغییرات فیزیولوژیک بسیار همراه است و توجه به نیازهای تغذیه ای در این دوران اهمیت ویژه ای دارد. افزایش سن سالمندان با از دست دادن ماهیچه های اسکلتی، کاهش متابولیسم پایه و کاهش نیاز به انرژی همراه است. از این رو غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه، سبزیجات و غلات می توانند گزینه مناسب در رژیم غذایی سالمندان باشند.

منابع

https://aging.com/guide-to-living-a-healthy-lifestyle-at-an-old-age/

https://www.medic8.com/healthguide/elderly-care/healthy-lifestyle.html

https://www.webmd.com/healthy-aging/staying-healthy#1