دهکده های تندرستی خارجی

نمونه های مشابه خارجی

در کشورهای توسعه یافته، برای حفظ استقلال و توانایی سالمندان و تامین مراقبت و خدمات درمانی جهت حفظ و ارتقاء سلامت، مراکز تخصصی با کارکردهای مختلف، احداث شده و سرویس های متنوعی از قبیل غربالگری، برنامه های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، تفریحی و آموزشی به سالمندان ارائه می شود. در این مراکز، امکانات کامل تفریحی و رفاهی از جمله باشگاه بدنسازی، مرکز توانبخشی، هشداردهنده های پزشکی 24 ساعته، مرکز روانشناسی، مرکز چک آپ، آرایشگاه، کافه و رستوران، سینما، سالن اجتماعات، زمین های ورزشی، استخر، اسپا، اتاق جلسات، اتاق کامپیوتر، سالن کارگاههای آموزشی، استراحت کارکنان و … تعریف و متناسب با نیاز و توانایی سالمندان طراحی شده است.

چند نمونه از دهکده های تندرستی سالمندان به شرح زیر است:

 

• دهکده بازنشستگی برترن آمریکا (Brethren)
• دهکده بازنشستگی ماراناتا – آمریکا (Maranatha Village)
• دهکده بازنشستگان سلاندرا رایز – استرالیا (Selandra Retirement Village – Australia)
• شهرک سان سیتی – اوزاکا ژاپن (Takatsuki City – Osaka – Japan)
• دهکده بازنشستگان هوگندن – بیرمنگام انگلستان (Hughenden Garden village – England)
• مجتمع اقامتی البشلس پارک – هامبورگ آلمان (Elbschlosspark – Hamburg – Germany)
• هومانیتاس برگوگ – هلند (Humanitas Bergweg – Netherlands)
• دهکده بازنشستگان هایگرو – آلبانی (Highgrove Village – Albania)
• دهکده آلزایمر – فرانسه (Alzheimer’s Village-France)
• مجتمع سلامت و اقامت التیتو – هلند (Eltheto Housing and Healthcare Complex-Netherland)
• پردیس مراقبت بهداشتی یکپارچه وودلند – سنگاپور (Woodlands Integrated Healthcare Campus-Singapore)
• خانه سالمندان کربسستن – دانمارک (Krebsestien nursing homes-Denmark)

دهکده بازنشستگی برترن
(Brethren Village)

این دهکده یک مرکز اجتماعی مراقبت مداوم بازنشستگی می باشد که برای افراد بالای 62 سال در سه سطح: زندگی دائمی مستقل، مراقبتی، حمایتی و پرستاری حرفه ای خدمات ارائه می نماید. این دهکده در شهر لنکستر ایالت پنسلوانیا در 62 هکتار زمین ساخته شده است. انواع واحدهای اقامتی این دهکده عبارتند از: استودیو آپارتمان، آپارتمان یک خوابه، آپارتمان دو خوابه و کلبه.

دهکده بازنشستگان برترن
دهکده مارناتا-فلوراید
دهکده فلوراید

دهکده ماراناتا - فلوریدا
(Maranatha Village)

این دهکده که در فلوریدا واقع شده، دارای خدمات زندگی مستقل در 139 واحد اقامتی، زندگی حمایتی، زندگی با مراقبتهای بلند مدت می باشد.

دهکده بازنشستگان سلاندرا رایز – استرالیا
Selandra Retirement Village - Australia

دهکده بازنشستگان سلاندرا رایز – استرالیا که در جنوب ملبورن قرار دارد، شکل دهنده یک جامعه دوستانه برای بازنشستگان در محیطی زیبا است. این دهکده دارای 211 واحد اقامتی مستقل به صورت مدرن و سبز با پارکینگ اختصاصی، باغ هایی متنوع و زیبا و امکانات کامل تفریحی و رفاهی است. این اولین دهکده بازنشستگی در استرالیا است که دارای گواهینامه سبز ستاره 4 از انجمن ساختمان سبز استرالیا می باشد. نزدیکی به یک مرکز خرید و بیمارستانهای بزرگ و تخصصی از ویژگی های این دهکده می باشد.

دهکده ای در استرلیا
دهکده اوزکان در ژاپن
دهکده سان سیتی

شهرک سان سیتی - اوزاکا ژاپن
(Takatsuki City - Osaka - Japan)

شهرک سان سیتی در حومه شهر “اوساکا”، کشور ژاپن واقع شده و در سال ۲۰۰۱ ساخت آن به اتمام رسید و از اولین مجتمع های اقامتی چند منظوره ژاپن است، که شامل ۹۱ واحد اقامتی مستقل، ۲۴ واحد اقامتی جمعی و ۶۸ واحد تحت مراقبت های ویژه می باشد.
در این مجتمع، فضاهای عمومی بسیاری نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به آشپزخانه جمعی، دو سالن بزرگ غذاخوری، کتابخانه، آرایشگاه و سالن تفریحی اشاره نمود. علاوه بر اینها، تراس های سبز، نشیمن سنتی ژاپنی، سالن های تشریفات، حمام سنتی نیز در این مجتمع وجود دارند، که همه این فضاها باعث شدند تا این مجتمع به یکی از معروف ترین مجتمع های اقامتی ژاپن تبدیل گردد.

دهکده بازنشستگان هوگندن - بیرمنگام انگلستان
(Hughenden Garden village)

دهکده بازنشستگان هوگندن در شهر بیرمنگام و در نزدیکی دره هوگندن واقع شده است. این مکان برای افرای بالای 55 سال طراحی شده و از نظر امکانات درمانی، رفاهی و خدماتی تقریبا مستقل میباشد. شرایط اقامتی به گونه ایست که با سطوح درآمدی مختلف بتوانند برای اقامت در این مجموعه اقدام کنند.
واحدهای اقامتی به صورت اجاره ای و فروش در اختیار مراجعین قرار میگیرد. 205 آپارتمان برای فروش و مالکیت مشترک و 55 آپارتمان برای اجاره که 105 واحد یک خوابه و 155 دو خوابه به همراه 165 جای پارک ماشین با امکانات بهداشتی و تفریحی فراوان از جمله: کافه بار، سالن اجتماعات، سالن آرایشگاه و زیبایی، اتاق بازی، سالن ورزشی، سوئیت مهمان، مجموعه کتابخانه و IT، اتاق سرگرمی، لاندری، گلخانه، اتاق هنر و صنایع دستی.

دهکده بازنشستگان
دهکده هوگندن
دهکده آلزایمر
شهرک آلزایمر

دهکده آلزایمر – فرانسه
(Alzheimer's Village-France)

اولین خانه مراقبت در فرانسه برای افراد مبتلا به زوال عقل است. دهکده آلزایمر در داکس برای ایجاد یک محیط امن طراحی شده است، که در آن ساکنان، بستگان و متخصصان مراقبت های بهداشتی همگی احساس رفاه می کنند، که این موضوع پیش نیاز اصلی برای ارائه خدمات مراقبت به افراد واجد شرایط است.
این مجموعه که به عنوان اولین «دهکده آلزایمر» فرانسه شناخته می‌شود، ۱۲۰ نفر را در خود جای می دهد و دارای امکاناتی مانند فروشگاه‌ها، ورزشگاه، رستوران و مزرعه کوچک است که به ساکنان این امکان را می‌دهد تا آزادانه قدم بزنند و زندگی اجتماعی خود را علیرغم شرایطشان حفظ کنند. هدف توسعه دهنده این بود که این سالمندان احساس کنند در خانه خود هستند و محیط، یادآور زندگی روزهای خوب گذشته برای آنان باشد. این دهکده در کنار زمینهای کشاورزی و با معیارهای سبک زندگی غیر بیمارستانی طراحی شده و دارای محیطی قابل تشخیص و عاری از عوامل بیگانه یا بازدارنده، برای داشتن یک زندگی معنادار است که در آن، 200 نفر مراقب و کارمند با لباس شخصی (بدون لباس سفید) خدمات می دهند.

پردیس مراقبت بهداشتی یکپارچه وودلند – سنگاپور
(Woodlands Integrated Healthcare Campus-Singapore)

منطقه شمالی سنگاپور به دلیل افزایش سریع جمعیت و پیری آن، نیاز شدیداً رو به رشدی به امکانات مراقبت های بهداشتی بیشتر و یکپارچه تر دارد. پردیس مراقبت های بهداشتی یکپارچه در سنگاپور این نیاز را با یک مرکز مراقبت های بهداشتی پیشرفته در زمینی به مساحت 7.7 هکتار برآورده می کند. که برای اجرای اصول برنامه ریزی و معماری ارتقا دهنده سلامت، با پارک های یکپارچه و کمربند سبز همراه خواهد بود. به طور کلی، پردیس، 1800 تخت شامل 1400 تخت برای مراقبت های اورژانسی و نقاهت و 400 تخت برای مراقبت های طولانی مدت فراهم می کند.

پردیس مراقبتی وودلند
شهرک التیتو

مجتمع سلامت و اقامت التیتو – هلند
(Eltheto Housing and Healthcare Complex)

هدف التیتو این است که سالمندان را به عنوان بخشی از زندگی و جامعه مدرن به همراه مراقبت های بهداشتی و مسکن مناسب متناسب با نیازهای فعلی نگه دارد. 4 بلوک مسکونی در مجتمع برای مجردها و زوج های مسن مستقل، سالمندان مبتلا به آلزایمر، سالمندان دارای معلولیت جسمی و سالمندان معلول ذهنی می باشد. این 4 بلوک مسکونی در اطراف چندین مکان عمومی واقع شده اند. فضاهای عمومی بین بلوک های مسکونی، مرکز مراقبت های بهداشتی واقع در مرکز و محله تعامل دارند.

خانه سالمندان کربسستن – دانمارک
(Krebsestien nursing homes-Denmark)

مرکز خانه سالمندان کربسستن نه تنها دارای 100 خانه جدید برای سالمندان می باشد، بلکه مرکز یک شهر کوچک به نام شهر کهن می باشد که محیط خانه را با حفظ عناصری از فعالیتهای روزمره که ساکنین در زندگی خود به آن عادت کرده اند ایجاد و زندگی را برای افراد آنجا ممکن می کند. تمرکز اصلی این پروژه ایجاد مکانی است که به نظر یک موسسه نباشد، بلکه یک خانه باشد.
این مرکز، شامل چهار ساختمان است که سه ساختمان آن شامل فضای اقامتی دوستدار سالمند است. ساختمان چهارم، خانه فرهنگ، دارای خدمات عمومی مانند کافه و کلینیک سالمندی است. ترکیب کارکردهای عمومی در خانه فرهنگ، به این معنی است که می توان از آن برای کل محله استفاده کرد که به آن ویژگی یک مرکز اجتماعی می دهد. همچنین، جداسازی فضای اقامتی تضمین کننده ایجاد حس درخانه بودن می باشد.
در وسط، یک باغ – حیاط داخلی وجود دارد که محیطی باز و در عین حال کاملاً امن و ایمن برای سالمندان می باشد. این حیاط که دارای فضای کشت و فعالیتهای ادغام شده با طبیعت است دارای اثر درمانی می باشد و محیطی جذاب برای سالمندان ساکن و کودکان و بزرگسالان جامعه محلی می باشد.

دهکده کربسستن
شهرک کربسستن

دهکده های تندرستی خارجی

نمونه مشابه خارجی