مراقبت از سالمندان و ۱۰رهنمود برای مراقبت در منزل

  • توسط
  • دیدگاه غیر فعال شده است
مراقبت از سالمندان و ۱۰رهنمود برای مراقبت در منزل

مراقبت از سالمندان

افسردگی سالمندان

مراقبت از سالمندان به منزله یک چتر حمایتی برای آن ها

بالا رفتن سن و بیماری‌های مربوط به آن، تنهایی، فوت همسر و الزامات درمانی و دارویی باعث می‌شود که سالمندان نیازمند مراقبت و کمک فرزندان یا دیگر بستگان خود باشند. مراقبت از سالمندان به منزله یک چتر حمایتی برای آنها است تا در سایه آن بتوانند تا جایی که ممکن است راحت و مستقل زندگی کنند.

برای مثال تهیه غذا، حمل و نقل، نظافت و مراقبت‌های پزشک و دارویی بخشی از این خدمات هستند.در بسیاری از مواقع سالمندان نیازمند مراقبت 24 ساعته و تمام وقت نیستند و می‌توانند به طور مستقل در منزل خود زندگی کنند. با این حال نیاز دارند که یکی از اعضای خانواده به طور منظم به آن‌ها کمک کند.

در حالت دیگر، فرد سالمند به خاطر بیماری یا شرایط جسمی خاص، نیازمند مراقبت 24 ساعته است. در این حالت لازم است که یک فرد کارآزموده در منزل اقامت کند و نیازهای وی را برآورده سازد.

رهنمودهایی برای مراقبت از سالمندان در منزل

رسیدگی به نیازهای جسمی، روحی و عاطفی فرد سالمند کار آسانی نیست. اگر شخص مراقب به خوبی آماده انجام این کار نباشد ممکن است دچار استرس، فرسودگی یا خستگی شود. بنابراین در ادامه رهنمودهایی برای مراقبت بهتر و حفظ سلامتی، آرامش و آسایش سالمند ارائه خواهد شد.

همچنین به راهکارهایی برای کسب آمادگی شخص مراقب برای مراقبت از فرد سالمند، اداره کردن بار و فشار مسئولیت و نیز کاهش استرس وی خواهیم پرداخت.

1.مراقبت از سالمند را در منزل انجام دهید

بسیاری از سالمندان ترجیح می‌دهند که دوران بازنشستگی خود را به جای بیمارستان‌ها یا خانه سالمندان در خانه خودشان سپری کنند. بنابراین تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است و شرایط جسمانی آنان مشکلی ایجاد نمی‌کند، خودتان یا یک فرد قابل اعتماد می‌توانید این مسئولیت را به صورت حضوری یا غیرحضوری و از راه دور برعهده بگیرید.

2.مرتب به آن ها سر بزنید

سالمند شما به بازدید و تعاملات اجتماعی نیاز دارد. شما با دیدار از او، به وی اطمینان می‌دهید که در سلامت و امنیت است و همه چیز خوب پیش می‌رود.

در مدتی که پیش او به سر می‌برید خانه را به خوبی بررسی و هرگونه مشکل احتمالی را برطرف کنید. برای مثال ممکن است خانه به نظافت یا وسیله‌ای به تعمیر احتیاج داشته باشد، مواد غذایی در حال اتمام باشد، گیاهان به رسیدگی نیاز داشته و لباس‌ها کثیف شده باشند.

3.داروها و موارد پزشکی را بررسی کنید

موجودی دارویی فرد سالمند را همیشه مثبت نگه دارید و داروهای در حال اتمام را دوباره تهیه نمایید. همچنین زمان مصرف هر دارو را با برچسب مشخص کنید. در صورت نیاز به مراجعه دوره‌ای و منظم به پزشک زمان مراجعه را مدنظر داشته باشید.

همچنین چنانچه لازم بود پزشک داروی جدیدی را تجویز کند با او درباره عوارض جانبی و احتمال تداخل با داروهای کنونی صحبت نمایید.

4.تعمیرات و رسیدگی‌های لازم برای خانه را انجام دهید

برای حفظ نشاط و روحیه و نیز سلامتی و ایمنی سالمند خود، تعمیرات و اصلاحات لازم را در منزل انجام دهید. برای مثال لامپ‌های سوخته را تعویض کنید و خانه را روشن و نورانی نگه دارید. سیم کشی‌های معیوب را اصلاح کنید. در حمام و دستشویی دستگیره نصب کنید تا برای نشستن و برخاستن راحت‌تر باشند.

در صورت امکان در ورودی منزل یک سطح شیبدار برای عبور ویلچر و واکر ایجاد کنید. بخش‌های لغزنده و سُر مانند آشپزخانه و حمام را با کفپوش مناسب بپوشانید. برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی، دیتکتورهای حساس به دود و گاز مونوکسید کربن نصب کنید.

5.غذای سالم تهیه کنید

در خیلی مواقع سالمندان توانایی یا حال و حوصله غذا درست کردن برای خودشان را ندارند. با این حال برای حفظ سلامتی نیازمند تغذیه سالم هستند. اگر امکان تهیه غذا را به طور منظم و روزانه ندارید می‌توانید برای چند وعده غذا درست کنید یا از محلی که اعتماد بیشتری به آن دارید تهیه نمایید.

6.آنان را اجتماعی و فعال نگه دارید

درست است که سالمندان زندگی مستقل در منزل خویش را ترجیح می‌دهند. اما این به معنای جدا شدن و ترک فعالیت‌ها و رفت و آمدهای منظم قبلی نیست. بسیاری از سالمندان به خاطر بیماری، کاهش سلامتی و مرگ همسر و دوستانشان تمایلی برای رفتن به بیرون از خانه را ندارند.

این احساس تنهایی و عدم تحرک برای سلامتی آنان خطرساز است. بنابراین تا جایی که شرایط جسمی و روحی آنان اجازه می‌دهد رفتن به مهمانی و دیدار با خانواده و دوستان، جلسات مذهبی و فرهنگی، پارک، سینما و رستوران را در برنامه آنان جای دهید.

7.استفاده از فناوری‌های ارتباطی را به آنان بیاموزید

به مدد پیشرفت فناوری اطلاعات و اینترنت، امکان تماس صوتی و تصویری از طریق اپلیکیشن‌های ارتباطی مختلف برای همگان فراهم شده است. روش استفاده از این اپلیکیشن‌ها را به سالمند بیاموزید تا بتواند با افراد خانواده، دوستان و حتی در مواقع ضروری پزشک خود در تماس باشد.

8.در خصوص مسائل مالی با سالمند صحبت کنید

بسیاری از سالمندان در خصوص مسائل و منابع مالی خود راحت نیستند یا تمایلی به این کار ندارند. با این حال لازم است که در باره هزینه‌ها و خرید احتیاجات با آنان صحبت کنید، به ویژه اگر درآمد یا مستمری ثابتی دارند.

9.تقسیم کار کنید

با کمک دیگر اعضای خانواده، یک برنامه منظم برای نگهداری از سالمند خود تهیه کنید و انجام کارهایی چون حمام کردن، ملاقات پزشک، خرید کردن، غذا پختن و تمیزکاری و شستشوی لباس‌ها را بین خود تقسیم نمایید. در صورت لزوم می‌توانید فرد مناسبی را برای این کارها استخدام نمایید.

10.از خودتان مراقبت کنید

نکته پایانی اما نه از لحاظ اهمیت این است که برای آنکه بتوانید به خوبی از سالمند خود مراقبت کنید بایستی خودتان هم سالم بمانید. مراقبت از سالمند در منزل کار آسانی نیست و فرد مراقبت کننده در معرض اضطراب، استرس، افسردگی و آسیب‌های جسمانی قرار می‌گیرد.

منطقی باشید، شما یک ابرقهرمان نیستید و نمی‌توانید یک تنه از عهده چنین کاری برآیید. هر از گاهی مسئولیت مراقبت را به دیگران بسپارید و برای استراحت و بهبود روحیه به سفر یا تفریح بروید.

دوران بازنشستگی

آمادگی برای دوران بازنشستگی

آمادگی برای دوران بازنشستگی یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی است که نیاز به آمادگی و برنامه‌ریزی دارد. این دوره از...

ذهن جوان در جسم پیر

ذهن جوان در جسم پیر

سالمندی به عنوان یک مرحله از مراحل زندگی، با تغییراتی در فرد همراه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تغییر...

مراقبت از سالمندان

مراقبت از سالمندان

مراقبت از سالمندان

مراقبت از سالمندان

مراقبت از سالمندان

مراقبت از سالمندان