شش مزیت استفاده از فناوری برای خدمات سالمندی

  • توسط
  • دیدگاه غیر فعال شده است
شش مزیت استفاده از فناوری برای خدمات سالمندی

خدمات سالمندی

خدمات سالمندی

سالمندان و فناوری

امروزه به لطف پیشرفت خیره کننده فناوری مخصوصا در سی سال اخیر، مردم بیش از هر زمان دیگری در تاریخ به یکدیگر متصل می‌شوند. اینترنت، گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های گوناگون، هیچ کدام در زندگی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما حضور نداشتند. با این حال فرصت‌ها و امکاناتی که استفاده از اینترنت در اختیار ما قرار می‌دهد به قدری جذاب است که ارزش آن را دارد که اطرافیان سالمندمان را برای تجربه کردن و آشنایی با آن متقاعد سازیم.
لازم است سالمندان فناوری را بپذیرند و بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند تا از مزایای آن در سنین سالمندی بهره‌مند گردند. فناوری مزایای زیادی را برای سالمندان به دنبال دارد و نقش مهمی در بالا بردن کیفیت و آسان‌تر شدن زندگی آنان بازی می‌کند. در ادامه برخی از مزایای استفاده از فناوری برای بزرگسالان را بررسی می‌کنیم:

1) ارتباط با دنیای خارج و خروج از انزوا

بنابر پژوهش‌های انجام شده، تنهایی و انزوای اجتماعی، خطر افسردگی و مرگ را افزایش می‌دهد. با توجه به توسعه اپلیکیشن‌های گوناگونی که امکان برقراری تماس صوتی و تصویری را فراهم می‌کنند، سالمندان می‌توانند با اعضای خانواده، دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار نمایند. اهمیت و ارزش این امکان مخصوصا برای سالمندانی که به خاطر بیماری محدودیت‌های حرکتی دارند، نمود بیشتری می‌یابد.
ارتباط با دنیای خارج علاوه بر کاهش احساس تنهایی در سالمندان، تصویر و هویت فردی آنان را نیز در ذهنشان بهبود می‌بخشد. سالمندان از اینکه فراموش شوند احساس نگرانی می‌کنند. ارتباط با خانواده و دوستان می‌تواند این نگرانی را کاهش دهد. همچنین از اینکه به عنوان عضوی از اجتماع و خانواده نگریسته می‌شوند، عزت نفس بیشتری می‌یابند.

2) افزایش ایمنی و سلامتی سالمندان

برای سالمندانی که در موقعیت اضطراری یا در معرض عامل تهدیدکننده ایمنی و سلامتی قرار می‌گیرند، استفاده از تلفن همراه برای دریافت کمک سریع‌ترین راه حل به شمار می‌رود. همچنین در حال حاضر و مخصوصا برای سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند یک سیستم اضطراری به نام سیستم هشدار پزشکی وجود دارد که به فرد این امکان را می‌دهد تا در شرایط اضطراری با فشردن یک دکمه، از افراد مربوطه درخواست کمک نماید.
همچنین سیستم‌های امنیتی و ایمنی در قالب خانه‌های هوشمند به اعضای خانواده کمک می‌کند تا از طریق گوشی هوشمند وضعیت منزل سالمند خود را بررسی کنند. برای مثال در صورتی که دربی قفل نشده بماند یا سنسور حساس به دود در آشپزخانه فعال شود، پیام‌های هشدار دهنده به فرد ارسال می‌گردد.

3) خرید اینترنتی

گاهی اوقات به دلایلی چون بیماری، نامساعد بودن آب و هوا یا خجالت کشیدن برای خرید اقلام خاص (مثل پوشک‌های مخصوص بی‌اختیاری) بیرون رفتن از خانه و خرید ملزومات زندگی برای سالمند دشوار می‌شود. خرید اینترنتی این امکان را فراهم می‌کند که سالمندان بدون نیاز به خروج از منزل هر آنچه را که لازم دارند با انجام تنها یک کلیک، خریداری نمایند.مزیت دیگر خرید اینترنتی این است که برای یک محصول خاص می‌توانید قیمت‌های مختلف را مقایسه و در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

4) دسترسی به آموزش، اخبار و سرگرمی

اینترنت منبع بسیار غنی از مطالب و آموزش‌های گوناگون است و چنانچه فرد سالمند به دنبال آموختن موضوعات خاص یا کسب اطلاعات از رویدادهای جهان است می‌تواند از طریق رایانه یا تلفن همراه خود به آن دست یابد. همچنین فرد سالمند می‌تواند برای پر کردن وقت‌های آزاد، سرگرمی‌های مورد علاقه خود مانند سایت‌های هنری، ویدئوهای گوناگون و بازی‌های کامپیوتری را دنبال کند.

5) بهبود عملکرد و سلامت ذهنی

اپلیکیشن های فکری در گوشی‌های هوشمند مانند جدول، بازی با کلمات، پازل‌ها و بازی‌های معمایی ذهن را فعال نگه می‌دارند و به تقویت حافظه و عملکرد مغز کمک و از زوال عقل جلوگیری می‌کنند. همچنین فرد سالمند برای حفظ سلامت جسمانی و شادابی می‌تواند از ویدئوهایی که انواع تمرین‌ها و حرکات ورزشی را آموزش می‌دهد بازدید کند.

6) مدیریت مصرف داروها

بر اساس تحقیقات بیش از 50 درصد از سالمندان حداقل 5 دارو در طول روز و نیز 25 درصد از آنان روزانه 10 تا 19 عدد دارو مصرف می‌کنند. به خاطر سپردن مصرف این همه دارو نه تنها دشوار است بلکه ایجاد استرس هم می‌کند. اپلیکیشن‌هایی برای مدیریت مصرف دارو طراحی شده‌اند که این مشکل را برطرف می‌کنند. اپلیکیشن فرا رسیدن زمان مصرف دارو را به فرد سالمند یا مراقب او اعلام می‌کند و مقدار داروهای مصرف شده، زمان باز شدن درب دارو و نیز موعد تهیه مجدد دارو را مشخص می‌کند.

نتیجه گیری

به عنوان یک نتیجه کلی، فناوری به روش‌های گوناگون استرس جاری در زندگی روزانه را در سالمندان کاهش می‌دهد. فناوری‌های روز از قبیل خدمات اینترنتی، گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها سالمندان را قادر می‌سازند که با یکدیگر در ارتباط باشند، فعالیت ذهنی و جسمی خود را حفظ نمایند، راحت‌تر با تنهایی مقابله کنند و در نهایت زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشند.

خدمات سالمندی

خدمات سالمندی

خدمات سالمندی

خدمات سالمندی

خدمات سالمندی

خدمات سالمندی